Słowo projekt oznacza metodę pracy o zaplanowanym charakterze i jasno określonych celach realizowaną przez określone osoby. Tak rozumiane pojęcie projektu przeniesione zostało do edukacji i przyjęło się na określenie metody nauczania, nazwanej metodą projektów. W tym ujęciu projekt, oznacza „duże zadanie realizowane samodzielnie przez uczniów, a przygotowane i koordynowane przez nauczyciela. Najczęściej ze względu na swój rozmiar jest ono realizowane w dłuższym okresie czasu (kilka tygodni, semestr) mogą być także indywidualne. Ważnymi założeniami tej metody jest to, aby projekty miały charakter interdyscyplinarny, czyli integrujący wiedzę przekazywaną w ramach różnych przedmiotów nauczania oraz, aby większość decyzji związanych z realizacją projektu uczniowie podejmowali samodzielnie.
II. Fazy w metodzie projektów
W metodzie projektów występują określone fazy: Etap wstępny 1. Planowanie projektów przez nauczyciela 2. Zainicjowanie projektów
Etap właściwy
1.Wybór i formułowanie tematów, określenie celów. 2.Analiza warunków realizacji projektu. 3.Planowanie i organizacja działań. 4.Przygotowanie do realizacji, spisanie kontraktu 5.Realizacja 6.Opracowanie projektu 7.Prezentacja 8.Ocena projektu
Planowanie projektów przez nauczyciela
W opracowaniu planu wdrożenia metody projektów ważną sprawą jest analiza treści programowych i możliwość ich realizacji. Bardzo ważnym zadaniem jest także integracja treści pozostałych przedmiotów wyróżnionych do realizacji metodą projektów.
Zainicjowanie projektów
Istotnym czynnikiem decydującym o powodzeniu projektu jest umiejętne jago zainicjowanie. Należy przekazać uczniom podstawowe informacje na temat istoty projektu i charakteru nauczania tą metodą oraz zainspirować uczniów do realizacji projektów. Od umiejętności zainteresowania uczniów projektami, wzbudzenia w nich motywacji, zaangażowania zależą w dużej mierze efekty końcowe.
Wybór i sformułowanie tematów, określenie celów
Najbardziej typowe sposoby poszukiwania tematów: - Nauczyciel wraz z uczniami w trakcie burzy mózgów poszukuje tematów projektów. Uczniowie samodzielnie wybierają projekty do realizacji. - Nauczyciel określa w sposób ogólny merytoryczne ramy projektu, a uczniowie sami w obrębie tych ram wybierają szczegółowe tematy. - Nauczyciel sam określa pewną pulę tematów, natomiast uczniowie podzieleni na grupy wybierają jeden z nich. - Wszystkie grupy realizują ten sam temat określony przez nauczyciela. Od uczniów zależy forma realizacji.
Analiza warunków realizacji projektu
Analiza realizacji projektu powinna dostarczyć odpowiedzi na pytanie, czy jesteśmy w stanie go zrealizować. Jakie warunki merytoryczne i materialne muszą być spełnione oraz w jaki sposób i gdzie realizować projekt.
Przygotowanie do realizacji, spisanie kontraktu
W celu nadania rangi wybranemu projektowi spisuje się kontrakt, jego przygotowanie nalezy do zadań nauczyciela. Kontrakt powinien zawierać wszystkie informacje, które są niezbędne uczniom, aby mogli wykonać swoją pracę, czyli przygotować i zaprezentować projekt.
Realizacja projektu
Uczniowie wykonują projekt samodzielnie. Zadaniem nauczyciela jest stworzenie im warunków do wykazania się inicjatywą i twórczą inwencją, udzielenie konsultacji.
Prezentacja projektu
Prezentacja jest finalnym etapem pracy uczniów podczas którego muszą oni zaprezentować innym własną interpretację swojego tematu. Bardzo ważne stają się tutaj ich umiejętności wyboru i syntezy informacji, które poznali w trakcie wielotygodniowej pracy. Formę prezentacji powinni wybrać wykonawcy projektu.
Przykłady prezentacji: - wystawa prac wykonanych przez uczniów - inscenizacja - wykład - prezentacja modelu - książeczki, broszury
Ocena projektu
Kryteria oceny i jej forma powinny być zawarte w kontrakcie. Ich znajomość przez uczniów jest czynnikiem wpływającym na jakość pracy. Ocena projektu może być dokonana przez nauczyciela, może wystąpić samoocena uczniów oraz ocena przez uczniowski zespół oceniający.
|